Artists in residence

Inmiddels een bekende term in de kunstwereld; artist in residence. Dit jaar mogen we deze internationale term naar het mooie Heusden brengen. Maar liefst zes kunstenaars zullen binnen de vestingmuren de rol van Artist in Residence vervullen tijdens het Art Festival Heusden 2021 met als thema ‘hoofd’. Maar wat houdt het eigenlijk in?

Een artist in residence is een kunstenaar, academicus of curator die wordt uitgenodigd om tijdelijk een werk-, en soms woonplek, te betrekken los van hun bekende omgeving. Dit geeft kunstenaars de gelegenheid om onderzoek te doen, nieuw werk te creëren of tentoonstellingen voor te bereiden. Het geeft letterlijk ‘ruimte in het hoofd’ en vraagt van de kunstenaar om uit de comfort zone te stappen. Het ontmoeten van andere culturen, bewoners en leefomgevingen staat hierbij centraal. Het draait hierbij om geven en nemen: de kunstenaar krijgt de kans om zijn werk te presenteren en wordt voorzien in onderdak, daarnaast wordt van hem verwacht dat hij iets teruggeeft aan de community. De vorm staat vrij. Daardoor zal de kunstenaar tijdelijk betrokken worden bij lokale gemeenschappen door het geven van presentaties, workshops, of samen te werken aan een project.

Tijdens het Art Festival Heusden zal de vesting als podium staan voor de werken van vijf gerenommeerde kunstenaars. Speciaal geselecteerde locaties binnen de oude stadsmuren vormen de route voor hun werk. Uiteraard wordt van hen gevraagd om een ‘monumentaal’ kunstwerk te vervaardigen, het finaliseren van het werk gebeurt binnen de stadsmuren. Een week voor het festival zal in de werkplaats aan de haven in Heusden hard gewerkt worden om het thema invulling te geven. Uiteraard open en toegankelijk voor toeschouwers.Benieuwd welke knappe koppen je kan verwachten in september?

Lees hieronder meer over de kunstenaars en de aard van hun werk. Natuurlijk is er plek voor aanstromend talent… een wild card zal weggegeven worden aan een zevende deelnemer. 

Moonique Priem, Beeldhouwster

Het is mijn streven om beelden te maken die er uitzien alsof ze moeiteloos zijn geboetseerd. Ik hou van de grove, vrije, schilderachtige toetsen van klei die met een mate van abstractie de essentie raken van het karakter. De passie voor klei ontdekte ik tijdens een cursus portret boetseren bij een bevriend beeldend kunstenaar Hans Richters in 2007. Twee jaar later startte ik nogmaals met een kunstacademie om de techieken van de beeldhouwkunst eigen te maken, in België.

In 1995 studeerde ik al eerder af, als grafisch ontwerper. Dit was de Academie St. Joost in Breda. Naast ontwerper en beeldhouwer ben ik ook filmmaker en maak ik o.a. documentaires over bijzondere ontmoetingen van mijn modellen die poseren voor een portret.

Als beeldhouwer portretteer ik mijn modellen in klei, en als filmmaker vangt ik tegelijkertijd de verhalen achter de mens. In het project Facing the World werk ik samen met mijn partner Jasper waarin we documentaires maken.

BEKIJK MEER

Anita Vermeeren
Schilder, Tekenaar

Verf wordt in dikke lagen aangebracht, weer verwijderd, bekrast of vermorzeld. Hetzelfde met schetsen in pen of houtskool die tot een wirwar van lijnen worden vervormd. Of de fresco’s die volgens de traditionele Italiaanse techniek vervaardigd worden: een gevecht met kalkmortel, pigment en water. Anita Vermeeren worstelt net zo lang met materiaal en ondergrond tot er uit de massa een beeld ontstaat. Een beeld dat van dichtbij gezien abstract is, maar op wat meer afstand gedetailleerd en krachtig. Hoewel ze toegeeft zelf vaak last te hebben van die massa in het beeldend proces, is deze werkwijze van ploeteren onvermijdelijk.

Vermeeren groeide op te midden van het Brabantse platteland met braakliggende akkers, tuinen vol kleurige bloemen en statige boslandschappen. Een natuurbeeld dat ieder seizoen van gezicht verandert. Bijvoorbeeld in november, wanneer de akkers nat zijn en een zwaar doorgeploegd spoor bevatten. Het doet denken aan de donkere landschappen die Vincent van Gogh in Brabant maakte. En zo ook de lentebloesem of de zonnebloemen in de zomer. Vermeeren verbeeldt de ziel van dit landschap op het doek, het is voor haar pure emotie. Ze gebruikt daarbij een veelvoud aan olieverf of laat een landschap ontstaan uit een lijnenspel in houtskool of balpen.

Naast het landschap en bloemen is ook het portret een terugkerend thema in het werk van Anita Vermeeren. De vraag wat je kunt verbeelden in een portret fascineert haar: portretten kunnen raken en vragen oproepen. Ze zijn als het ware een interactie tussen de kijker en de geportretteerde. Maar ook gaan ze een verstandhouding aan met de kunstenares zelf. Wanneer Vermeeren een reeks van haar fresco’s met profeten in het atelier heeft staan, voelt ze hun aanwezigheid. De profeten brengen wijsheid, raad en begrip. Ze zijn een verbinding tussen goed en kwaad. Wanneer ze haar atelier verlaten, voelt ze letterlijk een leegte en stilte.

Houtskool- of balpenschetsen spelen de laatste jaren een belangrijke rol in het werk van Vermeeren. Deze schetsen waren er altijd al als voorstudie, maar zijn uitgegroeid tot een zelfstandig medium. Ze zijn primair: een krachtige basis die een licht-donkerspel met zich meebrengt. De ene streek lokt de andere uit: het is als het ware een kettingreactie die spontaan ontstaat zonder plan vooraf. Het resultaat komt voort uit het proces. Vaak zie je haar schildertechniek terug in de schetsen en andersom is de tekendrift onderdeel van de schilderijen. Tekenen en schilderen zijn voor Anita Vermeeren krachtig met elkaar verweven.

Annemiek Rens, kunsthistoricus

BEKIJK MEER

Frank Tarenskeen,
schilder

Frank Tarenskeen is beeldenkunstenaar. 

Wij zijn veel meer dan ons brein, en wat zich in ons hoofd afspeelt is en blijft vooralsnog een raadsel- ook metingen laten alleen buitenkant zien. Maar vast staat dat ons brein zich in ons hoofd bevindt en ons gelaat aan de voorkant zit. Maar wat het verband tussen die twee is: er is weliswaar iets af te leiden uit het menselijk gelaat, maar niet wat zich in het bijbehorende hoofd afspeelt. De filosoof Emanuel Lévinas: “Het gelaat toont het idee van oneindigheid” Volgens Levinas verschijnt de Ander – hij spreekt van ‘het gelaat van de Ander’ – als ontoegankelijk schepsel dat een appèl doet op mijn verantwoordelijkheid. 
Ik ben van mening dat een goed portret een echte representant is van de geportretteerde, en dat het beschouwen van een goed portret een één op één ontmoeting met een verdubbeling is: de geportretteerde én de schilder. Zoals Kees Verwey ooit opmerkte: “een goed portret maak je samen.” Sinds ik in 1982 afstudeerde ben ik altijd met regelmaat portretten blijven maken. Als project zou ik in de week voorafgaand aan het festival zoveel mogelijk bewoners van Heusden willen portretteren. Dit zou op een vaste locatie kunnen, maar ook op verschillende plaatsen (openbare ruimten, winkeletalages, scholen, het bejaardentehuis). Voorafgaand zou in de plaatselijke huis-aan huisbladen en lokale kranten een oproep moeten komen te staan. De gemaakte portretten worden tijdens het festivalweekend geëxposeerd.

BEKIJK MEER

Kelly Christogiannis Beeldend kunstenaar

Kelly Christogiannis is een multidisciplinaire kunstenaar gevestigd in Nederland. In eerste instantie richt ze zich op digitaal illustratief werk, dat ze vervolgens uitwerkt als zeefdruk, riso print of schilderij. Hoe het werk uiteindelijk uitgewerkt wordt is afhankelijk van de illustratie en de context ervan.

Vaak maakt de kunstenares ook collages om snel tot beeld te komen. Het maken van een collage past zij voornamelijk toe als er snel een schets gemaakt moet worden, dit kan van een situatie zijn, een verlangen of een gesprek. De collages bestaan voornamelijk uit gekleurde vormen en vlakken geknipt uit gekleurd papier.

Sinds kort heeft zij ervoor gekozen om zich te verdiepen in een nieuw medium namelijk tuften, ze vindt dat deze techniek goed aansluit bij het werk wat ze maakt aangezien strakke vormen en vlakken terugkerende elementen zijn in haar werk.

Voor Art Festival Heusden zal zij  een tapijt maken van 200 x 130 cm rondom het thema hoofd/eenzaamheid.

Het plan is om eerst te starten met het maken van collages en digitale illustraties rondom dit thema, daarna zal de kunstenares kijken wat de uitkomsten zijn van deze beelden en daar verder mee schuiven tot ze tot een beeld is gekomen die volgens haar het beste zal werken rondom dit thema en het medium waarmee zij te werk gaat.

Kelly is geboren in Nederland maar heeft Griekse roots en het werk dat zij maakt is voornamelijk geïnspireerd op Mediterraanse gebieden en een verlangen. Dit is voornamelijk uit persoonlijke interesse en nostalgie van de kunstenares zelf. Om dit wat meer in context te plaatsen zou men het begrip “verlangen” meer kunnen zien als een romantisering of een romantisch beeld dat de kunstenares heeft van dit gebied en de nostalgie. Ook zijn humor en speelsheid belangrijke aspecten in haar werk, waardoor minder toegankelijke onderwerpen bespreekbaar worden en de toegankelijkheid voor iedereen behouden blijft.

BEKIJK MEER

Casper Strietman
schilder

CASPER STRIETMAN produces paintings, murals and live- action drawings. He focuses on the music industry, painting DJ’s at work and capturing the vibe by applying black ink on paper. Casper is based in based in Amsterdam, Netherlands.

BEKIJK MEER

Janneke Verhoeven,
Visual Artist

Als filmmaker en videokunstenaar schildert Janneke (Verhoeven) met bewegende beelden. Tijd vormt de extra dimensie die beelden vervormd van werkelijkheid naar een wereld van uitbundige kleuren en gelaagdheid, een samensmelting van contrasten en lichtspelingen. Constant zoeken naar een balans tussen een eenvoudige realiteit en complexe gedachtestromen.Door zorgvuldig gefilmde en gevonden archief beelden over elkaar heen te leggen creëert zij een droomachtige palet. Door deze manier van werken worden ideeën vermengd om zo de ambiguïteit en complexiteit van de gedachtenwereld te reflecteren, want een gedachte bestaat nooit alleen en bestaat altijd als onderdeel van een landschap aan verhalen, herinneringen en beelden.

Na een studie modevormgeving aan de kunstacademie in Arnhem, heeft Janneke Verhoeven gewerkt als mode en schoenontwerper in Amsterdam en Guangzhou (China). Na een aantal samenwerkingen met vooruitstrevende kunstenaars in Amsterdam en London, werd zij geïnspireerd om een bredere aanpak te nemen voor creatief denken.Door haar werk als creative director en assistent film maker (voor oa. Lady Gaga, Nick Knight en Ruth Hogben) in London werd langzaamaan film de manier om zich uit te drukken, waarna zij besloot om zich volledig te focussen op het ontwikkelen van vaardigheden voor het film en edit proces. Na een aantal persoonlijke projecten, kreeg zij in 2018 de vraag om een visueel video album te maken voor Christo Brooks. Over een periode van 2 jaar zijn er 14 videos ontwikkeld om als filminstallatie te presenteren, en hiermee de kijker mee te nemen in de worstelingen van de schrijver.

BEKIJK MEER

Wildcard, Student - Upcoming Talent

Natuurlijk is er plek voor aanstromend talent… een wild card zal weggegeven worden aan een zesde deelnemer. Een student van de kunstacademie die genomineerd zal worden door het Comité Art Festival Heusden 202

BEKIJK MEER