Artists in residence

Inmiddels een bekende term in de kunstwereld; artist in residence. Dit jaar mogen we deze internationale term naar het mooie Heusden brengen. Maar liefst zes kunstenaars zullen binnen de vestingmuren de rol van Artist in Residence vervullen tijdens het Art Festival Heusden 2021 met als thema ‘hoofd’. Maar wat houdt het eigenlijk in?

Een artist in residence is een kunstenaar, academicus of curator die wordt uitgenodigd om tijdelijk een werk-, en soms woonplek, te betrekken los van hun bekende omgeving. Dit geeft kunstenaars de gelegenheid om onderzoek te doen, nieuw werk te creëren of tentoonstellingen voor te bereiden. Het geeft letterlijk ‘ruimte in het hoofd’ en vraagt van de kunstenaar om uit de comfort zone te stappen. Het ontmoeten van andere culturen, bewoners en leefomgevingen staat hierbij centraal. Het draait hierbij om geven en nemen: de kunstenaar krijgt de kans om zijn werk te presenteren en wordt voorzien in onderdak, daarnaast wordt van hem verwacht dat hij iets teruggeeft aan de community. De vorm staat vrij. Daardoor zal de kunstenaar tijdelijk betrokken worden bij lokale gemeenschappen door het geven van presentaties, workshops, of samen te werken aan een project.

Tijdens het Art Festival Heusden zal de vesting als podium staan voor de werken van vijf gerenommeerde kunstenaars. Speciaal geselecteerde locaties binnen de oude stadsmuren vormen de route voor hun werk. Uiteraard wordt van hen gevraagd om een ‘monumentaal’ kunstwerk te vervaardigen, het finaliseren van het werk gebeurt binnen de stadsmuren. Een week voor het festival zal in de werkplaats aan de haven in Heusden hard gewerkt worden om het thema invulling te geven. Uiteraard open en toegankelijk voor toeschouwers.Benieuwd welke knappe koppen je kan verwachten in september?

Lees hieronder meer over de kunstenaars en de aard van hun werk. Natuurlijk is er plek voor aanstromend talent… een wild card zal weggegeven worden aan een zesde deelnemer. Een student van de kunstacademie die genomineerd zal worden door het Comité Art Festival Heusden 2021: Ine Castelijns (Conservator Meubelen Koninklijkhuis), twee andere namen.

Moonique Priem, Beeldhouwster

Het is mijn streven om beelden te maken die er uitzien alsof ze moeiteloos zijn geboetseerd. Ik hou van de grove, vrije, schilderachtige toetsen van klei die met een mate van abstractie de essentie raken van het karakter. De passie voor klei ontdekte ik tijdens een cursus portret boetseren bij een bevriend beeldend kunstenaar Hans Richters in 2007. Twee jaar later startte ik nogmaals met een kunstacademie om de techieken van de beeldhouwkunst eigen te maken, in België.

In 1995 studeerde ik al eerder af, als grafisch ontwerper. Dit was de Academie St. Joost in Breda. Naast ontwerper en beeldhouwer ben ik ook filmmaker en maak ik o.a. documentaires over bijzondere ontmoetingen van mijn modellen die poseren voor een portret.

Als beeldhouwer portretteer ik mijn modellen in klei, en als filmmaker vangt ik tegelijkertijd de verhalen achter de mens. In het project Facing the World werk ik samen met mijn partner Jasper waarin we documentaires maken.

BEKIJK MEER

Anita Vermeeren
Schilder, Tekenaar

Verf wordt in dikke lagen aangebracht, weer verwijderd, bekrast of vermorzeld. Hetzelfde met schetsen in pen of houtskool die tot een wirwar van lijnen worden vervormd. Of de fresco’s die volgens de traditionele Italiaanse techniek vervaardigd worden: een gevecht met kalkmortel, pigment en water. Anita Vermeeren worstelt net zo lang met materiaal en ondergrond tot er uit de massa een beeld ontstaat. Een beeld dat van dichtbij gezien abstract is, maar op wat meer afstand gedetailleerd en krachtig. Hoewel ze toegeeft zelf vaak last te hebben van die massa in het beeldend proces, is deze werkwijze van ploeteren onvermijdelijk.

Vermeeren groeide op te midden van het Brabantse platteland met braakliggende akkers, tuinen vol kleurige bloemen en statige boslandschappen. Een natuurbeeld dat ieder seizoen van gezicht verandert. Bijvoorbeeld in november, wanneer de akkers nat zijn en een zwaar doorgeploegd spoor bevatten. Het doet denken aan de donkere landschappen die Vincent van Gogh in Brabant maakte. En zo ook de lentebloesem of de zonnebloemen in de zomer. Vermeeren verbeeldt de ziel van dit landschap op het doek, het is voor haar pure emotie. Ze gebruikt daarbij een veelvoud aan olieverf of laat een landschap ontstaan uit een lijnenspel in houtskool of balpen.

Naast het landschap en bloemen is ook het portret een terugkerend thema in het werk van Anita Vermeeren. De vraag wat je kunt verbeelden in een portret fascineert haar: portretten kunnen raken en vragen oproepen. Ze zijn als het ware een interactie tussen de kijker en de geportretteerde. Maar ook gaan ze een verstandhouding aan met de kunstenares zelf. Wanneer Vermeeren een reeks van haar fresco’s met profeten in het atelier heeft staan, voelt ze hun aanwezigheid. De profeten brengen wijsheid, raad en begrip. Ze zijn een verbinding tussen goed en kwaad. Wanneer ze haar atelier verlaten, voelt ze letterlijk een leegte en stilte.

Houtskool- of balpenschetsen spelen de laatste jaren een belangrijke rol in het werk van Vermeeren. Deze schetsen waren er altijd al als voorstudie, maar zijn uitgegroeid tot een zelfstandig medium. Ze zijn primair: een krachtige basis die een licht-donkerspel met zich meebrengt. De ene streek lokt de andere uit: het is als het ware een kettingreactie die spontaan ontstaat zonder plan vooraf. Het resultaat komt voort uit het proces. Vaak zie je haar schildertechniek terug in de schetsen en andersom is de tekendrift onderdeel van de schilderijen. Tekenen en schilderen zijn voor Anita Vermeeren krachtig met elkaar verweven.

Annemiek Rens, kunsthistoricus

BEKIJK MEER

Thomas Trum,
schilder

Thomas Trum (1989) werkt op het snijvlak van kunst en design. Het meeste van zijn werk evolueert rond een materiaalonderzoek van verf en technieken om dit toe te passen. Met het atelier als experimenteerplek onderzoekt hij onconventionele manieren om te schilderen op papier, canvas of muren. Hij gebruikte bijvoorbeeld een supergrote viltstift, een machine voor het markeren van wegen en borstels die aan een boormachine waren bevestigd. Zijn zeer actieve manier van werken is vaak gebaseerd op trial-and-error: het resultaat van zijn handelen is nooit vooraf bepaald, enthousiasme en snelheid blijven onderdeel van het eindresultaat.

In zijn benadering van schilderen probeert hij alles te weten te komen over een bepaalde verf of een bepaald apparaat voordat hij het in zijn werk gaat gebruiken. De manier waarop hij op een kleiner stuk papier werkt, is in wezen vergelijkbaar met wanneer hij een grote muurschildering maakt: door in en uit te zoomen op zijn eigen methoden, kan hij op veel verschillende oppervlakken en formaten werken. Verf is zijn muze, of het nu gaat om kleinschalig onderzoek of het uitbreiden van openbare ruimtes met zijn kleurrijke grootschalige werk.

Zijn werk is vertegenwoordigd in collecties van het Noord Brabants Museum, Erasmus Universiteit Rotterdam, Stichting Akzo Nobel Kunst, NN groep, Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW), Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Koninklijke Collectie.

tekst door Rianne Groen

BEKIJK MEER

Casper Strietman
schilder

CASPER STRIETMAN produces paintings, murals and live- action drawings. He focuses on the music industry, painting DJ’s at work and capturing the vibe by applying black ink on paper. Casper is based in based in Amsterdam, Netherlands.

BEKIJK MEER

Janneke Verhoeven,
Visual Artist

Als filmmaker en videokunstenaar schildert Janneke (Verhoeven) met bewegende beelden. Tijd vormt de extra dimensie die beelden vervormd van werkelijkheid naar een wereld van uitbundige kleuren en gelaagdheid, een samensmelting van contrasten en lichtspelingen. Constant zoeken naar een balans tussen een eenvoudige realiteit en complexe gedachtestromen.Door zorgvuldig gefilmde en gevonden archief beelden over elkaar heen te leggen creëert zij een droomachtige palet. Door deze manier van werken worden ideeën vermengd om zo de ambiguïteit en complexiteit van de gedachtenwereld te reflecteren, want een gedachte bestaat nooit alleen en bestaat altijd als onderdeel van een landschap aan verhalen, herinneringen en beelden.

Na een studie modevormgeving aan de kunstacademie in Arnhem, heeft Janneke Verhoeven gewerkt als mode en schoenontwerper in Amsterdam en Guangzhou (China). Na een aantal samenwerkingen met vooruitstrevende kunstenaars in Amsterdam en London, werd zij geïnspireerd om een bredere aanpak te nemen voor creatief denken.Door haar werk als creative director en assistent film maker (voor oa. Lady Gaga, Nick Knight en Ruth Hogben) in London werd langzaamaan film de manier om zich uit te drukken, waarna zij besloot om zich volledig te focussen op het ontwikkelen van vaardigheden voor het film en edit proces. Na een aantal persoonlijke projecten, kreeg zij in 2018 de vraag om een visueel video album te maken voor Christo Brooks. Over een periode van 2 jaar zijn er 14 videos ontwikkeld om als filminstallatie te presenteren, en hiermee de kijker mee te nemen in de worstelingen van de schrijver.

BEKIJK MEER

Wildcard, Student - Upcoming Talent

Natuurlijk is er plek voor aanstromend talent… een wild card zal weggegeven worden aan een zesde deelnemer. Een student van de kunstacademie die genomineerd zal worden door het Comité Art Festival Heusden 202

BEKIJK MEER